Якісні медичні, соціальні, освітні, адміністративні послуги, нові дороги та чисті вулиці – все це має стати доступним для кожного українця з впровадженням децентралізації. Проте в деяких регіонах України реформа проходить зі своїми особливостями.
Наприклад, на сході України, свої корективи вніс міжнародний військовий конфлікт.
- По-перше, новоутворені громади Луганщини та Донеччини не мали можливості пройти шлях добровільного об’єднання, що вже пройшли понад 700 громад в Україні ще до проведення місцевих виборів у 2020 році. Крім того, в певної кількості громад органи місцевого самоврядування відсутні, як такі. Місцеві вибори там не проводились. Замість них функціонують військово-цивільні адміністрації (ВЦА), що виконують функції місцевого самоврядування.
- По-друге, території, що межують із лінією зіткнення, мають проблеми з громадським транспортом. Часто між ними та іншою частиною області немає жодного сполучення. Це перешкоджає доступу населення до всіх видів послуг, що повинні надаватись в громадах.
Для того, аби допомогти місцевій владі налагодити систему надання соціальних послуг у громаді, що відповідатиме потребам людей, БФ «Право на захист» наразі реалізує проєкт «Забезпечення доступу до соціальних послуг у територіальних громадах вздовж лінії розмежування». Олег Любімов, координатор з питань децентралізації фонду розповідає як саме ми взаємодіємо з громадами, аби люди почували себе дійсно соціально захищеними:
«Це перший проєкт, що реалізується нашим фондом безпосередньо з громадами й для всієї громади. На першому етапі наші спеціалісти провели комплексне дослідження щодо стану системи надання соціальних послуг в 5 громадах Донецької та Луганської областей. Під час дослідження було проведено опитування (анкетування) як надавачів соціальних послуг в громаді, так і отримувачів соціальних послуг. Одночасно було проведено обговорення в фокус-групах. А ще наші працівники зібрали й опрацювали велику кількість статистичних даних та інформацію про соціальну інфраструктуру, що діє в кожній із громад».
Як результат, у громадах з’явилися соціальні паспорти. У документі є дані щодо площі території, адміністративно-територіального розподілу, демографічної ситуації на території тощо. Також громади отримали рекомендації щодо покращення, а подекуди й створення «з нуля» системи надання, моніторингу та оцінювання якості соціальних послуг. Розробляючи такі паспорти, наші спеціалісти з’ясували, які проблеми з наданням соціальних послуг є в громадах.
«Це відсутність достатньої кваліфікації у працівників ВЦА, незнання нормативно-правової бази України в сфері соц.захисту населення, відсутності досвіду,- зазначає Олег Любімов. – Наприклад: ми виявили, що в одній із громад взагалі ніхто не займається соц.захистом населення. Після наших рекомендацій там створили повноцінний відділ соц.захисту населення, а також Центр надання соціальних послуг у громаді. В іншій громаді скористалися нашими порадами реформувати вже взятий на баланс ВЦА територіальний центр надання соціальних послуг та надавати там ті послуги, що потребують люди. Ще в одній громаді ми допомогли зареєструвати місцевий комунальний заклад до Державного реєстру надавачів соціальних послуг. А для покращення роботи спеціалістів ВЦА з питань соціального захисту ми розробили збірник нормативно-правових актів «Соціальні послуги в громаді».
А ще наші спеціалісти продовжують консультувати з різних питань діяльності місцевої влади: економічного розвитку, управління земельними ресурсами, формування та виконання бюджету громади, підготовки та виконання цільових програм місцевого розвитку, організаційної структури підрозділів ВЦА та їх комунальних закладів тощо. І, звісно, забезпечують юридичний супровід при створенні та організації роботи комунальних закладів, що надають соціальні послуги в громадах.
«Від громад є багато запитів на отримання методичної та консультативної допомоги. Зокрема, як заповнювати форми аплікаційних заявок для участі в конкурсах проєктів, що можуть фінансуватися коштом різних джерел: ДФРР, державних цільових програм розвитку, в конкурсах проєктів міжнародної технічної допомоги тощо. Потребує уваги підтримка місцевих органів влади громад у питаннях управління землями та комунальним майном. Раніше це здійснювали підрозділи Держгеокадастру, і в громадах просто немає спеціалістів відповідного рівня»,
– пояснює Олег Любімов, координатор з питань децентралізації БФ «Право на захист».
Наступний крок роботи наших фахівців із громадами – проведення тренінгів із підвищення обізнаності працівників військово-цивільних адміністрацій, що стартували в жовтні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
- Допомога громадам. Як БФ «Право на захист» допомагає ОТГ створювати ефективну систему надання соціальних послуг
- БФ «Право на захист» продовжує співпрацювати з громадами задля успішної інтеграції ВПО
- Діалоги між ініціативними групами ВПО та представниками місцевої влади у Дніпропетровській області
- Назва вулиці – важлива. Історія як БФ «Право на захист» допоміг бенефіціару відстояти право власності та отримати компенсацію за зруйноване житло