Відповідь на це запитання намагалися знайти наші колеги. Із 29 березня по 30 квітня поточного року благодійний фонд «Право на захист» досліджував доступ до адміністративних послуг у центрах надання адміністративних послуг (далі — ЦНАП). Спостерігачі нашої організації опитали 863 особи, які перетнули лінію розмежування в обох напрямках через контрольні пункти в’їзду-виїзду (далі — КПВВ) «Станиця Луганська» в Луганській області і «Новотроїцьке» в Донецькій області.
Дослідження проводили, аби отримати інформацію про такі аспекти роботи ЦНАП:
1) Досвід звернення за адміністративними послугами осіб віком від 60 років, адже особи саме цієї вразливої вікової групи найчастіше перетинають лінію розмежування.
2) Досвід звернення за паспортом громадянина України у формі картки по досягненню 14-річного віку (вперше). Крім дослідження якості надання такої послуги, вивчалася також наявність труднощів у збиранні документів, необхідних для звернення. Таке дослідження зумовлене тим, що паспорт підтверджує громадянство України, а отже, і правовий зв’язок між фізичною особою й Україною.
3) Джерела отримання інформації про адміністративні послуги для покращення інформування про них.
4) Досвід звернення до ЦНАП на КПВВ та до мобільного ЦНАП.
5) Вплив COVID-19 на доступ до адміністративних послуг у ЦНАП.
«Ми давно досліджуємо свободу пересування через лінію розмежування, і вона є наскрізною для БФ «Право на захист». Питання ж доступу до адмінпослуг на КПВВ у Центрах надання адміністративних послуг — тема відносно нова, оскільки ЦНАП на деяких КПВВ з’явилися нещодавно. Водночас наше дослідження є дуже вчасним, адже днями з’явився Наказ Президента України «Про введення в дію Рішення Ради національної безпеки й оборони про деякі питання активізації процесу мирного врегулювання ситуації в Донецькій і Луганській областях».
У першому пункті Наказу надається доручення Кабміну в тримісячний строк завершити облаштування КПВВ на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, розбудову їхньої інфраструктури, передбачивши створення поблизу кожного контрольного пункту гуманітарно-логістичних центрів, сервісних центрів для надання соціальних, адміністративних, банківських, медичних, поштових та інших послуг. Тож наше дослідження може показати питання, які можна розв’язати в процесі такого облаштування».
— розповідає адвокаційна координаторка БФ «Право на захист» Еліна Шишкіна,
За результатами дослідження нам вдалося з’ясувати, що люди здебільшого задоволені якістю надання адміністративних послуг у ЦНАП, але важливо підвищувати обізнаність населення про адміністративні послуги, самі ЦНАП й порядок отримання таких послуг.
Водночас викликає занепокоєння брак адміністративної процедури, яка сприяла би швидкій та легкій реєстрації народження дітей, народжених на НПУТ, а також відновлення свідоцтв про народження дітей, виданих до збройної агресії Російської Федерації. Крім того, спрощення потребує адміністративна процедура взяття на облік внутрішньо переміщених осіб. Такі зміни покращать доступ до отримання в ЦНАП першого паспорта громадянина України у формі картки в 14 років.
Опитані мешканці Донецької та Луганської областей потребують створення, належного функціонування та наповнення вебсайтів ЦНАПів (зокрема, тих, що працюють на КПВВ та мобільних ЦНАП); розміщення в них інформаційних стендів із роздатковими матеріалами. Також люди виявляли бажання отримувати в ЦНАП такі послуги: реєстрація місця проживання, транспортного засобу й нерухомого майна; видавання закордонного паспорта, ID-картки й посвідчення водія; оформлення субсидій.
ЦНАП на КПВВ надають переважно інформаційні, а не адміністративні, послуги. Відтак респонденти іноді незадоволені якістю надання адміністративних послуг у них.
Найбільшою проблемою респондентів, які намагалися перетнути лінію розмежування через КПВВ за отриманням адміністративної послуги в ЦНАП, є саме наявність обмежень у перетині лінії розмежування через КПВВ.
За результатами проведеного дослідження БФ «Право на захист» рекомендує органам державної влади:
- Установити позасудову процедуру, яка полегшила би реєстрацію народжень дітей, народжених на НПУТ, а також спростити відновлення свідоцтв про народження дітей, виданих до збройної агресії Російської Федерації, та процедуру взяття на облік внутрішньо переміщених осіб.
- Забезпечити належний доступ до адміністративних послуг особам, які перетинають КПВВ у напрямку підконтрольної території. Зокрема, продовжити відкриття ЦНАП на КПВВ і мобільних ЦНАП у Донецькій та Луганській областях.
- Забезпечити надання передусім адміністративних, а не інформаційних, послуг у ЦНАП на КПВВ.
- Створити вебсайти ЦНАП, зокрема, тих, що діють на КПВВ і мобільних ЦНАП, облаштувати інформаційні стенди, наповнені роздатковими інформаційними матеріалами.
Із повними результатами дослідження,
висновками та рекомендаціями БФ «Право на захист»
можна ознайомитися в звіті.
Він доступний українською
та англійською мовами.
* Документ висвітлює діяльність із надання гуманітарної допомоги, яка здійснюється за фінансової допомоги Європейського Союзу. Погляди, висловлені в цьому документі, жодним чином не повинні відображати офіційну думку Європейського Союзу, і Європейська Комісія не несе відповідальності за використання інформації, наведеної в цьому документі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: