Зробити пожертву
Укр / Eng
18.04.16

18 квітня 2016 року відбулась зустріч Міністра з питань окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб Вадима Черниша з громадськими організаціями, які опікуються правами внутрішньо переміщених осіб і громадян, які залишились проживати на тимчасово окупованих і непідконтрольних територіях.

В заході взяли участь представники 13 всеукраїнських та регіональних громадських організацій і проектів, зокрема: БФ “Восток СОС”, ВБФ “Право на захист”, ГО “Донбас СОС”, ГО “КримСОС”, ГО “Євромайдан-Крим”, БФ “СВОЇ”, ГО “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”, ГО “Громадська ініціатива Луганщини”, ГО “Інститут суспільно-економічних досліджень”, Єдина служба правової допомоги, Громадянська мережа ОПОРА, проект посилення участі громадянського суспільства у діяльності МСПУ, проект радників з питань ВПО Мінсоцполітики, Ресурсний центр допомоги вимушеним переселенцям.

Під час зустрічі Міністру були передані пропозиції від групи громадських організацій щодо питань, які потребують як термінового врегулювання, так і стосуються вирішення глибинних системних проблем.

З вказаними пропозиціями, а також переліком організацій-розробників можна ознайомитись нижче.

Ми сподіваємося на плідну співпрацю з представниками новоствореного Міністерства та інших центральних органів виконавчої влади. Конкретні дії щодо реалізації запропонованого плану дій зможуть бути найкращою ілюстрацією готовності представників нового уряду працювати заради своїх громадян.

Для термінового врегулювання ситуації з дотриманням прав внутрішньо переміщених осіб та громадян, що проживають на тимчасово окупованій та непідконтрольній уряду України території необхідно:

  1. Припинити практику зупинення дії довідок внутрішньо переміщених осіб та соціальних виплат на підставі інформації, наданої СБУ та Державною прикордонною службою України – ця процедура є незаконною. Перевірка не може бути підставою, для припинення соціальної допомоги або чинності довідки ВПО;
  2. Забезпечити доступ громадянам України, які проживають на тимчасово непідконтрольних Україні територіях Донбасу до пенсійних та соціальних виплат, на які вони мають право відповідно до законодавства, шляхом прийняття відповідного Порядку;
  3. Внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України “Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам”  від 05.11.2014 № 637 щодо виключення обов’язковості надання довідки про взяття на облік ВПО при оформленні усіх видів соціальної допомоги;
  4. Встановити прозорі, чіткі правила підтвердження інформації, яка дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася до покинутого місця постійного проживання або виїхала на постійне місце проживання за кордон;
  5. В найкоротші строки завершити обговорення проекту змін до постанови № 509 від 1 жовтня 2014 року “Про облік внутрішньо переміщених осіб”  та постанови Уряду № 505 від 1 жовтня 2014 “Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг” із членами робочої групи при Уповноваженій Веровної Ради України з прав людини та подати на розгляд Кабінету Міністрів України проекти постанов, узгоджених з громадськістю та такі, що не звужують права та не дискримінують ВПО;
  6. Скасувати постанову Уряду від 14 березня 2016 р. № 167 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України” про проведення усіх соціальних виплат через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” як таку, що звужує права ВПО.

Вирішення системних проблем:

  1. Створити Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб і затвердити Положення про неї;
  2. Розробити та затвердити Державну програму, яка включала б положення щодо:

а) самозабезпечення та самозайнятості внутрішньо переміщених осіб, та осіб, які проживають на території Донецької та Луганської областей;

б) забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом;

в) соціально-психологічної реабілітації та надання допомоги особам, які перебували у полоні або піддалися катуванням, членам сімей зниклих без вісті в районі проведення антитерористичної операції;

г) профілактики, діагностики та лікування інфекційних захворювань, вірусних гепатитів, хвороб, що передаються статевим шляхом, ВІЛ-інфекції/СНІДу в районі проведення антитерористичної операції;

д) фінансування будівництва та відновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів і наукових установ, зруйнованої внаслідок бойових дій на сході України, які евакуйовані з тимчасово неконтрольованої території Донецької та Луганської областей;

е) підтримки та національно-патріотичного виховання дітей і молоді, які проживають на тимчасово окупованій території України та на тимчасово неконтрольованій території в районі проведення антитерористичної операції;

ж) освітньо-гуманітарної політики щодо тимчасово окупованої території та території, не контрольованої українською владою в районі проведення антитерористичної операції;

з) медично-соціального забезпечення цивільних осіб, які отримали тяжкі поранення, контузії під час бойових дій в районі проведення антитерористичної операції;

и) стратегію державної інформаційної політики щодо громадян, які перебувають на тимчасово окупованій території та на тимчасово неконтрольованій території в районі проведення антитерористичної операції;

к) інформаційної політики щодо інтеграції внутрішньо переміщених осіб в місцях їх нового проживання;

  1. Розробити програми забезпечення внутрішньо переміщених осіб житлом;
  2. Розробити зміни до законодавства України щодо врегулювання правового статусу місць компактного проживання внутрішньо переміщених осіб та порядку надання у тимчасове користування житлових приміщень у місцях компактного поселення;
  3. Провести аналіз ефективності імплементації постанови Уряду від 8 липня 2015 р. № 505 “Основні напрями розв’язання проблем зайнятості внутрішньо переміщених осіб на 2015—2016 роки”, оновлення за результатами аналізу та затвердження програми щодо працевлаштування ВПО;
  4. Внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 стосовно диференціації розміру адресної допомоги для людей з інвалідністю залежно від групи та підгрупи інвалідності, збільшення розміру адресної допомоги людей з інвалідністю;
  5. Розробити разом з іншими зацікавленними органами влади та громадськими організаціями  нормативно-правовий акт щодо порядку компенсації вартості пошкодженого чи зруйнованого майна в результаті проведення АТО;
  6. Розробити та затвердити механізми громадського контролю за використанням міжнародної кредитної, технічної та гуманітарної допомоги, яка надається Україні для забезпечення потреб громадян, які постраждали внаслідок тимчасової окупації частини її території та проведення антитерористичної операції у Донецькій та Луганській областях

 

Організації-розробники пропозицій:

БФ “Восток СОС”,

ВБФ “Право на захист”,

ГО “Донбас СОС”,

ГО “КримСОС”,

ГО “Громадська ініціатива Луганщини”,

БФ “СВОЇ”,

ГО “Центр політичних студій та аналітики “Ейдос”,

ГО “Інститут суспільно-економічних досліджень”,

Громадянська мережа ОПОРА,

проект радників з питань ВПО Мінсоцполітики,

Ресурсний центр допомоги вимушеним переселенцям.