Конституційний суд України (КСУ) 11 жовтня 2018 року визнав неконституційними деякі положення Бюджетного кодексу України, які дають Міністерству фінансів України право отримувати інформацію, що містить персональні дані. Які наслідки для переселенців має це рішення?
Багатьом переселенцям влітку цього року неодноразово припиняли виплату пенсії на підставі рекомендацій Мінфіну, посилаючись на норми постанови Кабінету Міністрів України № 136 від 18.02.2016 року. В цій постанові зазначається, що міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, Національний банк, Пенсійний фонд України, фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування, підприємства, установи і організації, банки та інші фінансові установи незалежно від форми власності подають Міністерству фінансів інформацію, у тому числі персональні дані.
Мінфін здійснює верифікацію та моніторинг отриманих даних, та у разі невідповідності інформації, на підставі якої призначено (продовжено), нараховано або здійснено державну виплату, надає рекомендацію про зупинення або припинення таких виплат.
Однак у цій постанові не зазначається за який період і які персональні дані може отримувати Мінфін, як саме здійснюється верифікація тощо. Саме тому деякі переселенці стикнулися з абсурдною ситуацією: в липни 2018 року людям зупинили пенсійні виплати, вони їх відновили, але, згідно з новим розпорядженням Мінфіну, їм знову зупинили пенсійні виплати. Причини зупинення виплат не пояснюються, посилаючись лише на вищезгадану постанову.
Саме тому таке важливе рішення КСУ, оскільки тепер Мінфін не має жодних правових підстав для отримання персональних даних переселенців, а коли немає даних, то немає що верифікувати, а отже рекомендації Мінфіну мають припинитися. На це сподівається більшість правозахисників, однак коментар Міністерства з цього приводу все ж викликає занепокоєння.
«Верифікація державних виплат спрямована на те, щоб допомогу з державного бюджету отримували саме ті, кому вона потрібна. Бюджетні кошти повинні витрачатись ефективно і прозоро, а допомога – надаватись адресно. В цьому зацікавлені не тільки ті наші співгромадяни, яким дійсно необхідна допомога держави, а й усі чесні платники податків. Економічний добробут громадян – це і є та легітимна мета, яку переслідує Мінфін, здійснюючи верифікацію субсидій», – сказала в.о. Міністра фінансів Оксана Маркарова.
Навряд зупинення виплат пенсій і невиплата її переселенцям впродовж багатьох місяців, а то і років є легітимною метою.
Окрім цього, варто нагадати про рішення Верховного Суду у зразковій справі щодо оскарження припинення виплати пенсії. В цьому рішенні зазначається, що підстави для припинення виплати пенсій є вичерпними і зазначені в п. 1, 3-5 ч. 1 ст. 49 Закону № 1058-IV, припинення пенсій з будь-яких інших підстав (в нашому випадку – рекомендацій Мінфіну) є незаконними і підлягають відновленню в повному обсязі.
Тому радимо переселенцям звертатися до суду для захисту своїх законних прав, а Кабінету Міністрів України наголошуємо на необхідності скасування норми постанови 136 або внесення відповідних змін, оскільки Кабмін не наділений правом вирішувати питання, які належать до виключної компетенції Верховної Ради України, так само як і приймати правові акти, які підміняють або суперечать законам України.
Анастасія Одінцова, правовий аналiтик БФ «Право на захист»