Зробити пожертву
Укр / Eng
20.12.18

17 грудня Європейський суд із прав людини затвердив план майбутньої обробки ним тисяч заяв від осіб, які висунули скарги проти України чи Росії або обох країн у зв’язку з конфліктом на Сході Україні. 

До заяв додаються звинувачення про затримання осіб одною або іншою державою-учасницею конфлікту, самопроголошеними Донецькою та Луганською народними республіками та про знищення житла під час воєнних дій. 

Ключовим питанням, яке має бути визначено в цих заявах, є те, чи має Україна чи Росія юрисдикцію щодо питань, що розглядаються, у відповідності зі статтею 1 Європейської конвенції з прав людини (Обов’язок поважати права людини). 

Наразі Суд очікує рішення у цьому питанні у відповідній міждержавній справі «Україна проти Росії» (щодо Східної України) (справа № 8019/16), в якій Уряд України висуває різноманітні скарги проти Уряду Російської Федерації. 

Для заощадження якомога більше часу, Суд вирішив, що будь-які відповідні індивідуальні справи, які не були оголошені неприпустимими чи вилучені з самого початку, будуть передаватися відповідному Уряду-респонденту або Урядам для зауважень паралельно з міждержавною справою.

Отримавши у відповідь зауваження Урядів та заявників, Суд має намір зафіксувати відкладення кожної справи до винесення рішення у міждержавній справі, задля того, щоб ці документи були повними та готові до прийняття та винесення рішення, як тільки стане можливо. 

(Повний текст прес релізу “ЄСПЛ відклав деякі індивідуальні заяви зі Східної України, що очікують рішення Великої Палати у відповідній міждержавній справі” англійською мовою)

Юлія Трало, координатор з питань надання правової допомоги БФ «Право на захист», роз’яснює, чому заява ЄСПЛ дуже важлива як для держави, так і для індивідуальних заявників:

«Як було зазначено, наразі до Європейського суду надійшло орієнтовно 4 тисячі індивідуальних скарг, в яких заявники скаржаться на порушення їхніх прав у зв’язку з подіями в Криму та на Сході України. Заявники скаржаться на порушення їхніх прав як Україною, так і Російською Федерацією або ж обома державами. Отже, очевидно, Європейський суд прийняв рішення розглянути міждержавні скарги (5 скарг, поданих Україною) для того, щоб у подальшому, розглядаючи індивідуальні скарги, не повертатися щоразу до вирішення одних і тих же питань.

Власне, як бачимо з прес релізу,  головним питанням, вирішення якого ставить собі ЄСПЛ за першочергову мету у цих справах, є вирішення питання юрисдикції. Простими словами – яка з держав (або обидві з них) у якій мірі відповідальні за порушення тих чи інших прав людини.

У людей, що постраждали від подій на Сході України та в Криму, які вже направили скарги до Європейського суду, виникає резонне питання: що тепер буде відбуватися з їхніми скаргами. Суд зазначає, що всі скарги, які вже надійшли, будуть опрацьовуватись у звичайному режимі й направлятися визначеним Державам-відповідачам для висловлення зауважень. Однак розгляд кожної індивідуальної скарги буде розпочато лише після винесення Судом рішення у міждержавних спорах.

Водночас варто звернути увагу, що зазначене рішення Суду жодним чином не обмежує заявників, які тільки готуються подавати скарги, – вони також будуть прийматися.

Разом з цим, варто зважати, що зазначена процедура буде поширюватися лише на скарги, які не були визнані неналежними або вилученими. Зокрема, у прес релізі вкотре вказується на результати розгляду індивідуальних скарг у справі «Лісний ти інші проти України та Росії», які були визнані неналежними. Нагадаємо, що у цих скаргах, які стосувалися зруйнованого житла під час збройного конфлікту на Сході України,  заявниками не було надано доказів володіння цим майном, так само, як і підтверджень його руйнування, зокрема, саме у звязку з конфліктом, а також не наведено причин, чому саме не вдалося надати хоч найменших підтверджень. Із тих же причин ще 1 170 скарг були визнані неналежними.

Отже, маючи намір звертатися до Європейського суду – самостійно чи за допомогою юриста – необхідно памятати, що зазвичай Суд досить «поблажливо» ставиться до питаннь надання доказів, однак їх повна, необгрунтована відсутність з високою вірогідністю призведе до визнання скарги неприйнятною.

Для того, щоб уникнути розчарування, ми радимо ретельно підійти до питання збору доказів, підтверджуючих документів та обовязково залучитися підтримкою юриста, а також з усвідомленням того, що рішення у справі може бути винесено через значний проміжок часу.

До речі, намір Європейського суду якомога швидше почати розгляд міждержавний скарг щодо подій у Криму та на Донбасі суттєво контрастує з подібними ситуаціями щодо інших країн щодо часових рамок. Зокрема, практика Суду показує, що подібні скарги розглядалися через десять і більше років після їхнього направлення.

І на додаток, перспектива розгляду міждержавних скарг у найближчий час має повпливати як на розробку відповідного законодавства в Україні так і на практику національних судів».