2 листопада в Краматорську відбувся брифінг представників Об’єднаних сил (далі — ОС) за підсумками діяльності із запобігання незаконному переміщенню товарів та вантажів через лінію розмежування й посилення правоохоронної діяльності протягом жовтня. Під час зустрічі заступник Командувача ОС полковник Олександр Доманський презентував Розпорядження Командувача Об’єднаних сил №р-3634 від 30.10.2018 (далі — Розпорядження).
Розпорядження передбачає заборону «переміщення через контрольні пункти в’їзду-виїзду товарів (вантажів), ручної поклажі та супроводжувального багажу в межах визначеної кількості (вартості) понад один раз на добу». Цей документ встановлює обмеження на переміщення через лінію зіткнення товарів у межах кількості та вартості, визначеної Постановою КМУ № 99 від 1.03.2017 «Про затвердження Порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» (далі — Постанова № 99) та Наказу МТОТ № 39 «Про затвердження Переліку та обсягів товарів, дозволених для переміщення до/з гуманітарно-логістичних центрів та через лінію зіткнення» (далі — Наказ № 39), прийнятого на виконання Постанови № 99.
Тобто з 1 листопада перетнути лінію зіткнення з товаром можна лише раз на добу. Водночас, як запевнив Олександр Доманський, обмеження не стосуються осіб, що переміщуються через лінію зіткнення з особистими речами. Втім, уже 5 листопада монітори БФ «Право на захист» зафіксували випадок, коли особі, що намагалася перетнути КПВВ «Майорське» вдруге впродовж дня й жодного разу не мала при собі товару чи навіть багажу, співробітники Держприкордонслужби (ДПСУ) відмовили в повторному пропуску, посилаючись на Розпорядження.
Викликає занепокоєння також відсутність будь-яких офіційних роз’яснень щодо практичної реалізації Розпорядження й порядку контролю за переміщенням. За словами Володимира Бондаря, начальника Донецько-Луганського регіонального управління ДПСУ, для виконання Розпорядження, співробітники Державної фіскальної служби під час перевірки багажу ставитимуть спеціальну позначку в контрольному талоні особи, яка переміщується з товарами. Якщо за даними бази даних ДПСУ така особа перетинатиме лінію зіткнення вдруге, у неї запитають контрольний талон для встановлення того, чи перевозила вона товари під час першого переміщення. Водночас незрозуміло, чи враховуватиметься кількість та вартість товарів, що переміщуються. Наприклад, чи буде надано дозвіл на переміщення особі, яка бажає провезти двічі за день по 30 кг товару, вартість якого не перевищує встановлені Постановою 10 тис. грн.
Єдиним документом, який регулює переміщення товарів через лінію зіткнення, є Постанова КМУ № 99. Ані вона, ані Тимчасовий порядок контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення в межах Донецької та Луганської областей № 222 — ог (затв. Наказом першого заступника керівника АТЦ при СБУ від 14.04.2017), не передбачають обмеження кількості перетинів лінії зіткнення фізичними особами. Отже, Розпорядження Командувача ОС фактично вносить зміни до Постанови КМУ, які обмежують права громадян та звужують дію нормативного акту.
За словами полковника Доманського, Розпорядження прийняли для реалізації заходів, спрямованих на боротьбу з контрабандою та незаконним переміщенням товарів через лінію зіткнення. Відповідно до тексту Розпорядження, воно прийняте на виконання ст. 9 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» № 2268–VIII від 18.01.2018, яка зазначає: «Повноваження Командувача об’єднаних сил визначаються Положенням про Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України, яке розробляється Генеральним штабом Збройних Сил України та затверджується Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Міністра оборони України».
На відповідне Положення, доступне для службового користування, посилається в преамбулі Розпорядження й Командувач ОС. Втім, зважаючи на те, що документу немає у відкритому доступі, перевірити, чи надає він командуванню ОС повноваження на внесення змін до Постанов КМУ, на жаль, неможливо. Втім, можемо припустити, що секретні документи не можуть надавати силовим структурам повноважень на внесення змін до законів та підзаконних нормативних актів, виданих іншими органами державної влади.
Дар’я Дмитренко, правовий аналітик БФ «Право на захист»