БФ «Право на захист» вітає позитивні зміни, внесені розпорядженням Кабінету Міністрів України №79-р до розпорядження КМУ 1085-р.
Нагадаємо, 7 лютого Кабінет міністрів України вніс зміни у додатки 1 і 2 до розпорядження від 7 листопада 2014 року №1085 «Про затвердження переліку населених пунктів, на територіях яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення».
Моніторинг, що здійснюється на постійній основі співробітниками регіональних команд БФ «Право на захист» у п’яти східних областях України, показав успішне застосування розпорядження в більшості відвіданих локацій.
Раніше нерідко траплялися випадки, коли переселенцям відмовляли у призначенні адресної допомоги через відсутність їхнього населеного пункту безпосередньо у переліку, хоча він входив до складу більшого міста чи селища, зазначеного в розпорядженні №1085. Деякі УСЗН у таких випадках керувалися довідником адміністративно-територіального устрою (наприклад, у Вовчанському районі Харківської області) або надсилали запити до Донецької та Луганської обласних адміністрацій (наприклад, у Первомайському районі Харківської області), інші рекомендували відправити запити до Антитерористичного центру. Проте, в більшості випадків такі ВПО залишалися без виплат.
Оновлений же перелік деталізований, у ньому зазначені невеликі міста, села та селища, що входять в більші населені пункти. Тепер особи, яким раніше не призначили адресну допомогу через відсутність населеного пункту безпосередньо у переліку, зможуть оформити цю виплату. Співробітники УСЗН зазначають, що після оновлення списку призначати адресну допомогу стало значно легше та швидше.
Так, у лютому УСЗН Куп’янського району Харківської області вже призначило адресну допомогу чотирьом ВПО з м. Ірміно та м. Золоте-5 Луганської області, а УСЗН у м. Костянтинівка Донецької області – двом ВПО з м. Красногорівка Донецької області.
Проте, на жаль, перелік досі не є вичерпним і точним. У випадку відсутності населеного пункту у розпорядженні №1085, співробітники, принаймні, мають можливість звернутися до системи адміністративно-територіального устрою на офіційному веб-порталі Верховної Ради України.
Та як саме діяти, якщо населені пункти вже перейшли під контроль ЗСУ, але зазначені в переліку як «непідконтрольні»? Така ситуація виникла у селищах Травневе та Гладосове Бахмутського району Донецької області. У попередній редакції 2015 року Травневе було у переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, а Гладосове взагалі було відсутнє. У листопаді 2017 року контроль над цими територіями було відновлено і мешканці селищ отримали доступ до державних та соціальних послуг. Але у новій редакції розпорядження обидва селища вже зазначені як «непідконтрольні». Тож наразі мешканці цих двох селищ позбавлені соціальних виплат і пенсій (пенсійні виплати були призупинені в середині лютого), відновлення яких тепер можливо тільки за умови отримання довідки ВПО.
БФ «Право на захист» закликає Кабінет Міністрів України оперативно внести відповідні зміни до переліків, затверджених розпорядженням КМУ №1085-р, та забезпечити доступ мешканців Травневого та Гладосового до соціальних послуг.