Протягом останнього тижня переселенці, які мають банківські картки Ощадбанку, отримують СМС повідомлення з рекомендацією пройти фізичну ідентифікацію до 03 квітня, в іншому випадку їхню картку буде заблоковано.
Посилаючись на прийняту 28 грудня 2016 року Постанову «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 637», яка розширює повноваження ПАТ «Державний ощадний банк України» щодо припинення соціальних виплат для внутрішньо переміщених осіб у разі не проходження ними фізичної ідентифікації кожні 3 місяці з дня відкриття рахунка, Ощадбанк змусив тисячі ВПО, які отримують пенсію, але ще не отримали ЕПП, звернутися до відділень майже одночасно, утворюючи величезні черги.
Згідно з даними, що надають монітори БФ «Право на захист», Ощадбанк не готовий до такої кількості клієнтів: у відділеннях у Донецькій та Луганській областях спостерігаються великі черги, у яких люди похилого віку змушені стояти по декілька днів, що негативно позначується не тільки на їхньому здоров’ї, але й житті.
Нагадаємо, 13.03.17 у м. Сєвєродонецьк у приміщенні Ощадбанку помер переселенець, який стояв у черзі із 100 іншими людьми з метою проходження ідентифікації.
За наявною інформацією, співробітники Ощадбанку отримали листа з роз’ясненням щодо строків та дати відліку строку, впродовж якого пенсіонер має пройти ідентифікацію, для звичайних банківських карток та ЕПП. Так, для ЕПП та звичайних карток, які було випущено до 24.02.2017 року, датою відліку прийнято вважати 1 число того місяця, в який було випущено картку або ЕПП. Для усіх карток та ЕПП, які буде випущено після 24.02.2017 р., датою відліку буде вважатися дата активації, тобто той день, коли ВПО активує картку шляхом введення пін-коду у терміналі або банкоматі. Саме з цього дня починається відлік відповідного строку – півроку для ЕПП і три місяці – для звичайної картки. По ЕПП, які були вже випущені, але ще не активовані, відлік не ведеться.
У разі не проходження фізичної ідентифікації у зазначений термін банк заблокує карту, зупинить видаткові операції за поточним рахунком до моменту особистого звернення клієнта до відділення банку і повідомить про це Міністерство фінансів України та Пенсійний фонд України
БФ «Право на захист» неодноразово наголошував на тому, що під час правозастосування ПАТ «Державний Ощадний банк України» Постанови 167 від 14 березня 2016 року було зафіксовано цілу низку проблем, зокрема нестача відділень, працівників банку та пристроїв банку в регіонах, де кількість ВПО є великою. Ці проблеми є черговою перешкодою в реалізації внутрішньо переміщеними особами своїх прав на пенсійне та соціальне страхування, права на адекватний рівень життя, недискримінацію, свободу пересування.
Наразі спостерігаються проблеми з доступом до інформації про ЕПП та деяких положень постанови №365 (проведення перевірок ВПО за місцем фактичного проживання, отримання пенсійних виплат тощо). Так, в Ощадбанку проходить процедура фізичної ідентифікації для одержувачів пенсійних виплат з числа ВПО, які вже отримали електронне пенсійне посвідчення (ЕПП). Вони повинні з паспортом, довідкою внутрішньо переміщеного особи і банківською карткою особисто відвідати будь-яке відділення та з використанням терміналу ввести пін-код карти і здійснити будь-яку операцію з власним рахунком (наприклад, зняти готівку, оплатити житлово-комунальні послуги чи перевірити баланс).
Нажаль, пенсіонери мало проінформовані про можливість проходити ідентифікацію в будь-якому відділенні, тож черги у деяких відділеннях зростають кожного дня. Так, у Костянтинівці у центральному відділенні Ощадбанку 14 березня була зафіксована черга з понад 200 ВПО. Пенсіонери самостійно склали список, дехто стоїть в черзі вже третій день поспіль.
Черга у Центральному відділенні Ощадбанку м. Покровськ складає майже 300 осіб. Основне питання стосовно якого ВПО хочуть потрапити до банку, це ідентифікація, але є й ті хто прийшов отримати ЕПП. Як повідомив один з переселенців, він прийшов до відділення о шостій годині ранку і був вже 187-й у черзі.
БФ «Право на захист»вважає за належне та правомірне Пенсійному Фонду України та Міністерству соціальної політики України використовувати наявні інструменти здійснення контролю, які достатньою мірою надає Закон України «Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб» та Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб. Громадяни України не повинні страждати через неузгодженість дій органів влади.