28 лютого був опублікований звіт Спеціальних процедур ООН. Із документу стало відомо, як у 2016-му році Спеціальний доповідач ООН з прав людини внутрішньо переміщених осіб спілкувався із Міністерством соціальної політики України
Після прийняття у червні 2016 року Постанови КМУ №365, яка порушує права переселенців та суперечить законам України, БФ «Право на захист» звернувся до Спеціального доповідача ООН з прав людини внутрішньо переміщених осіб щодо запобігання дискримінації ВПО в Україні.
Спеціальний доповідач ООН з прав людини ВПО – це незалежний експерт, який відповідно до свого мандату проводить роботу з підвищення ефективності міжнародного реагування на проблему внутрішнього переміщення, продовжуючи і розширюючи інклюзивний діалог з урядами, міжурядовими, регіональними та неурядовими організаціями та іншими відповідними суб’єктами.
БФ «Право на захист» закликав Спеціального Доповідача звернути увагу на те, до яких наслідків для ВПО, може призвести виконання Постанови №365 та негайно вжити заходів з метою недопущення цих негативних наслідків.
1 липня 2016 року за результатами звернення БФ “Право на захист” Спеціальний Доповідач звернувся до Уряду України з проханням надати пояснення щодо виконання постанови Уряду №365 та закликав Україну дотримуватися положень Керівних принципів з питання переміщення всередині країни.
У своєму зверненні він зазначив, що положення про перевірку місця проживання ВПО, передбачені постановою, накладають істотні обмеження на право переселенців на свободу пересування, гарантоване статтею 33 Конституції України, та принципом 14 Керівних принципів з питання про переміщення всередині країни, статтею 12 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права. Ці положення можуть також призвести до порушення права на недоторканність приватного і сімейного життя, гарантованого статтею 17 пакту.
Спецдоповідач також вказав та те, що нездатність з тих чи інших причин пройти перевірку може призвести до скасування всіх видів соціальних допомог, на які ВПО мають право за законом. Без соціальних виплат найбільш вразливі категорії переселенців можуть бути позбавлені засобів до існування, що все більше і більше підбурюватиме їх до повернення на непідконтрольні Уряду України території. Отже, процедури, встановлені постановою, можуть мати серйозний вплив на життя ВПО і суперечать принципу 18 Керівних принципів з питання про переміщення осіб всередині країни статті 11 Міжнародного пакту з економічних, соціальних і культурних прав щодо права на достатній життєвий рівень.
Вказані положення можуть мати негативний вплив на життя ВПО і їх дискримінацію на території всієї країни, що прямо суперечить статтями 21 і 24 Конституції України, статті 14 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”, принципу 1 Керівних принципів з питання про переміщення осіб всередині країни, статті 26 Міжнародного пакту про цивільні і політичні права, а також статті 7 Загальної декларації про права людини.
1 вересня 2016 року Міністерство соціальної політики України надало відповідь на звернення Спеціального доповідача, у якій запевнило Спецдоповідача, що внутрішньо переміщені особи не відчуватимуть жодного тиску з боку держави, для них механізм буде простим та ясним – ВПО отримуватимуть всі виплати вчасно та в повному об’ємі. Згодом цю відповідь було передано в офіс ООН у Женеві.
Під час свого візиту в Україну у вересні 2016 року Спеціальний доповідач з прав людини ВПО зустрічався із представниками центральних органів влади, міжнародних організацій та неурядових національних організацій, які захищають права переселенців.
Тоді представники НУО, які опікуються правами переселенців, передали Спецдоповідачу документ, в якому був представлений короткий огляд актуального стану забезпечення прав і свобод ВПО в Україні.
Через 8 місяців після прийняття Постанови БФ «Право на захист» продовжує фіксувати численні порушення прав ВПО, спричинені дією цього нормативно-правового акту.
Зокрема, зафіксовано кричущі випадки, коли переселенці змушені були очікувати на соціальні або пенсійні виплати протягом чотирьох, шести і навіть семи місяців через нестачу ресурсів органів соціального захисту населення для виконання Постанови. Також співробітники фонду виявили випадки, коли внутрішньо переміщених осіб позбавляли виплат пенсій строком на 6 місяців унаслідок скасування довідки ВПО. Деякі переселенці повністю лишилися без засобів до існування. Наразі справи про позбавлення переселенців виплат розглядаються у судовому порядку, по кільком з них вже винесені позитивні рішення.
Детальний перелік зафіксованих проблем та порушень під час імплементації постанови №365 за 2016 рік був переданий БФ “Право на захист” Спеціальному доповідачу на початку лютого 2017 року. Окрім цього, доповідачу були надіслані оновлення до постанови, прийняті в грудні 2016 року та інформація про судові справи відкриті проти Кабінету Міністрів України у зв’язку з невідповідністю постанови Законам України та Конституції України.
Постанова Кабінету Міністрів України суперечить законодавству України і вже 8 місяців порушує права осіб, які вимушені були покинути свої домівки внаслідок конфлікту на сході України. Правозахисники із багатьох українських та міжнародних неурядових організацій постійно вказують на цю жахливу законодавчу помилку та закликають привести постанову у відповідність із законами України. Спецпредставник ООН детально розписує прогалини цього нормативно-правового акту. В свою чергу, Міністерство, пообіцявши, що «ВПО отримуватимуть всі виплати вчасно та в повному об’ємі», продовжує впроваджувати політику систематичного порушення прав ВПО. А в цей час переселенці вимушені захищати свої права та домагатися відновлення належних виплат через суд.