Зробити пожертву
Укр / Eng
20.10.20

Громадянам України, у тому числі й тим, які проживають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), має виплачуватися належна їм пенсія. Це право регулюється статтею 46 Конституції України. Однак, вже протягом багатьох років питання виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам та мешканцям ТОТ залишається найбільш проблемним та дискусійним. Ми вирішили поспілкуватися з Анастасією Одінцовою, правовим аналітиком БФ “Право на захист”, аби докладно розібратися в історії цієї проблеми та шляхах вирішення.

Анастасіє, у якому зараз стані знаходиться питання виплати пенсій для переселенців та мешканців тимчасово окупованих територій?

Зараз  це питання знаходиться в підвішеному стані, оскільки всі пенсійні виплати для переселенців регулюються підзаконними актами. Це по суті є порушенням Конституції України, за якою пенсії  мають регулюватися виключно на законодавчому рівні. Інше питання – виплата пенсій особам, які проживають на тимчасово окупованих територіях. Воно взагалі залишається не врегульованим. Усіх пенсіонерів з ТОТ змушують брати довідки внутрішньо переміщених осіб, що по суті є своєрідним обманом. Всі розуміють, що ці громадяни не є внутрішньо переміщеними особами, тому що фактично проживають на тимчасово окупованій території. Але зрештою вони мають повне право отримувати свою пенсію.

Загалом, скільки часу вже триває ця проблема? І чи були якісь кроки від держави для поліпшення ситуації з виплатою пенсій?

Це сталося моменту окупації територій України. Тобто з 2014 року. По суті ми розуміємо, що на початку конфлікту можливо й потрібно було врегулювати питання пенсій підзаконними нормативними актами для  швидкого реагування та захисту громадян, які перемістилися. Але на сьогодні ми бачимо, що це явище не тимчасове і врегульовувати його й далі підзаконними актами немає сенсу. Все має бути врегульовано на законодавчому рівні. Для цього раніше й був підготовлений законопроєкт 6692. Але два роки він просто пролежав у Верховній Раді й так і не розглядався депутатами. А після того, як Верховна Рада була розпущена і відбулися вибори, цей законопроєкт було перереєстровано під номером 2083-Д та доопрацьовано Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів. Новий законопроєкт був розглянутий Верховною Радою в першому читанні, але у зв’язку з появою зауважень від Міністерства фінансів України його було повернуто на доопрацювання для подальшого повторного розгляду.

Тобто, якщо питання виплати пенсій буде врегульовано на законодавчому рівні, це допоможе ситуації зрушити з місця?

Так. Тільки на підставі внесення змін до законів, ми можемо змінювати профільні підзаконні нормативні акти, які регулюють виплату пенсій станом на сьогодні. Ці акти по суті мають змінюватися на підставі і на виконання законів України. Підміна понять і передача виключно в руки Кабінету Міністрів питання врегулювання виплати пенсій – це неправильно. Державний бюджет затверджує Верховна Рада і, відповідно, вона й має вирішувати, як і за якими правилам повинна виплачуватися пенсія. Оскільки під ці пенсії і під це законодавство має закладатися відповідний бюджет. 

Що саме має бути врегульовано на законодавчому рівні?

По-перше, пенсії для внутрішньо переміщених осіб, які вже інтегрувалися в місцевих громадах. Ці громадяни мають повне право отримувати пенсії за загальним порядком, як інші мешканці громади. Однак, їм все одно  потрібно проходити постійну фізичну ідентифікацію в Ощадному банку України і оформлювати пенсії виключно в цьому банку. Це по суті є дискримінаційною умовою для отримання пенсійних виплат.

По-друге, це пенсії для громадян, які проживають на тимчасово окупованих територіях. Тут питання широше і дискусійне. Для цих громадян дійсно потрібна ідентифікація, оскільки в нас немає точної статистичної інформації скільки людей, наприклад, померло на ТОТ. Однак, треба вже просто сказати: так, у нас є громадяни, які проживають на ТОТ, і ми зобов’язані виплачувати їм зароблену ними пенсію без отримання довідки ВПО. Адже це взагалі викривлює дані про кількість  внутрішньо переміщених осіб і розуміння потреб, які необхідно задовольнити. Сьогодні держава, коли закриває на ці моменти очі, то створює  борг перед своїми громадянами і цей борг з кожним роком росте. 

Ми знаємо, що ви є членом громадської ради при Комітеті ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів. 13 жовтня там відбулися комітетські слухання, де якраз і розглядалося питання реформування системи пенсійного забезпечення. Яку рекомендацію ви внесли до розгляду?

Найголовніше – це включити рекомендацію для Верховної Ради України щодо прискорення розгляду проєкту закону про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації права на пенсію 2083-Д. Я знаю, що незабаром будуть погоджені вже кінцеві рекомендації комітетських слухань, і ми будемо наполягати на тому, щоб нашу рекомендацію було обов’язково включено. Рекомендації профільного комітету – це найголовніше для розгляду цього законопроєкту. Без цього його може спіткати така сама доля, як і попереднього законопроєкту, який просто пролежав у Верховній Раді.

Яка позиція БФ “Право на захист” щодо питання виплати пенсій переселенцям та мешканцям ТОТ?

На сьогодні, як і вже багато років від початку конфлікту, ми наполягаємо на тому, щоб Верховною Радою був прийнятий відповідний законопроєкт. А вже після його затвердження, має бути розроблено спеціальний порядок для виплат пенсій громадянам, які проживають на ТОТ. Зі свого боку ми готові  допомогти при підготовці спеціальних підзаконних нормативних актів, які мають врегульовувати питання пенсій. Закривати очі і просто відкладати це питання на потім вже немає часу і можливості!