Зробити пожертву
Укр / Eng
04.09.19

18 липня 2019 року Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ) повідомило про затвердження Кабінетом Міністрів України нового порядку перетину лінії зіткнення(ЛЗ) на Донбасі (далі – порядок), що має замінити чинний Тимчасовий порядок перетину ЛЗ та Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції. Цей документ має нарешті нормативно закріпити чинний порядок перетину ЛЗ та зробити його відповідним до законодавства. Попри ряд позитивних змін, які обіцяє нам МТОТ, залишається невирішеною одна з головних проблем порядку – пропускний режим. Тобто для того, щоб перетнути ЛЗ, необхідно буде мати електронний дозвіл (далі – дозвіл або перепустка), який можна оформити на сайті https://urp.ssu.gov.ua/

“Баги” системи електронних перепусток в реальному житті

Проте саме новітні технічні рішення та їхні очевидні мінуси часто стають причиною дуже неприємних ситуацій. Так, наші колеги – монітори БФ«Право на захист», які працюють на усіх п’яти КПВВ Донецької та Луганської областей, чи не щодня фіксують звернення громадян, які з тих чи інших причин не можуть перетнути ЛЗ. І подібне трапляється іноді навіть попри наявність у людей дійсного дозволу. Так, минулого тижня до нас на КПВВ «Станиця Луганська» звернувся громадянин Болгарії, якому співробітники ДПСУ відмовили в пропуску на КУУТ через недійсний електронний дозвіл. Чоловік стверджував, що напередодні поїздки перевірив статус своєї перепустки в особистому кабінеті і пересвідчився, що дозвіл дійсний. Після втручання співробітників БФ«Право на захист» виявилось, що дозвіл з невідомих причин був скасований – причому заявникові раніше дивним чином вдалось перетнути ЛЗ в бік НКУУТ вже після заявленої дати скасування дозволу.

Також ми отримали звернення від чоловіка, який не зміг перетнути КПВВ «Станиця Луганська» через розбіжність даних документа, що посвідчує особу, та даних у реєстрі електронних дозволів. Виявилось, що оформити дозвіл, внісши дані паспорта, чоловік просто не зміг би, оскільки електронна форма не розпізнавала його ім’я, автоматично замінюючи на більш розповсюджену форму.

В цілому, монітори БФ “Право на захист” регулярно мають справу з випадками, коли подорожні не можуть перетнути ЛЗ через начебто недійсні перепустки. Особливо гостро ця проблема помітна саме на КПВВ «Станиця Луганська», де після відведення сил і засобів ЗСУ стала неможливою присутність представника координаційної групи (КГ) в модулях паспортного контролю з боку НКУУТ.

Слабкі місця електронних перепусток

Тимчасовий порядок передбачає можливість перетину ЛЗ в обидва боки виключно за умови наявності дійсного електронного дозволу та пред’явлення документа, що посвідчує особу. Втім, таке обмеження свободи пересування може наражати громадян на серйозні ризики, оскільки вони не можуть терміново залишити НКУУТ. Представники ООС, які несуть службу безпосередньо на ЛЗ, розуміючи ці ризики, під час координаційних нарад неодноразово запевняли представників гуманітарних організацій, що відсутність дозволу не може бути підставою для недопущення особи на контрольовану урядом територію. У випадку відсутності у реєстрі даних про дозвіл фізичній особі, що направляється в бік КУУТ, за їх словами, проводиться перевірка даних такої особи на місці і приймається рішення про надання одноразового дозволу на перетин. Втім, схоже, що віднедавна контролюючі структури стали ретельніше дотримуватись букви закону, аніж його духу і стандартів захисту прав людини. У випадку, коли на КПВВ не присутній представник КГ, який може терміново надати дозвіл на перетин за виняткових обставин, доведеться повернутись на НКУУТ, заново подати заявку на електронний дозвіл та чекати до 10 днів на його оформлення.

БФ «Право на захист» неодноразово наголошували на тому, що дійсний порядок оформлення дозволів потребує змін, оскільки є недоступним для багатьох мешканців НКУУТ. В першу чергу для тих, хто не має доступу до інтернету та електронної пошти, а також тих, хто не може чекати 10 днів на оформлення перепустки. Правозахисники надавали ряд рекомендацій щодо змін у процедуру оформлення дозволу:

  • передбачити можливість подання паперової заяви на оформлення дозволу на КПВВ;
  • передбачити обов’язкову присутність представника КГ на КПВВ;
  • передбачити можливість надання одноразового дозволу на виїзд з НКУУТ за виняткових обставин.