Кожний громадянин України з числа внутрішньо переміщених осіб рано чи пізно стикається з питанням оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство, а саме коли постає питання:
- оформлення паспорта громадянина України по досягненню 14-річного віку;
- відновлення втраченого паспорта громадянина України;
- вклеювання фотографій до паспорта громадянина України по досягненню 25- та 45-ти річного віку (протягом місяця після досягнення відповідного віку);
- заміну паспорта громадянина України у зв’язку зі зміною прізвища та з інших причин;
- оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
Законодавче врегулювання питання паспортизації та надання інших послуг кримчанам, які були змушені залишити окупований півострів, були вирішені ЗУ Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України та Порядком оформлення документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території України, затвердженим Постановою КМУ № 289 від 04.06.2014р.
Тобто, кримчани можуть отримати перелічені паспортні послуги у найближчому підрозділі ДМС України за місцем прибуття.
Інакше стояло та стоїть питання щодо надання таких самих послуг громадянам України з числа внутрішньо переміщених осіб з території тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей.
Так, особи, місце проживання яких зареєстровано на тимчасово окупованій території України у Донецькій та Луганській областях та які мали діючи довідки про взяття на обік внутрішньо переміщеної особи, мали можливість подавати відповідну заяву та необхідні документи до територіального підрозділу ДМС за місцем фактичного проживання, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
А в разі, якщо особи, місце проживання яких зареєстровано на тимчасово окупованій території України у Донецькій та Луганській областях не мали довідок про взяття на обік внутрішньо переміщеної особи, то таким особам завжди рекомендували звертатися із заявами до територіальних підрозділів ДМС, розташованих в тих областях, в яких такі особи були зареєстровані («прописані»).
Такий нерівний підхід в питаннях надання міграційних послуг до різних категорій внутрішньо переміщених осіб (за принципом зареєстрованого місця проживання) тривав дуже довгий час. Це викликало багато незручностей, надмірної витрати часу та коштів, бо таким внутрішньо переміщеним особам, які оселилися, наприклад у містах Львові, Києві, Дніпрі, та не становилися на облік внутрішньо переміщених осіб, доводилося виїжджати по декілька разів до відповідних міст Донецької та Луганської областей. Врешті решт такі обставини тягли за собою обґрунтовані обурення громадян.
Але, нарешті ЗУ «Про внесення зміни до Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» щодо особливостей оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України» (371-IX) такі незручності нівелював.
Так, до ЗУ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» були внесені доповнення, а саме, закон був доповнений статтею «9-3», яка передбачає можливість оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, громадянам, які переселилися із зони проведення антитерористичної операції в територіальних органах ДМС за фактичним місцем проживання, перебування особи.
Зміни набули чинності з 27 грудня 2019 року.
Відповідно фактичне місце проживання або перебування особи можуть бути підтверджені:
- довідками про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
- актом обстеження умов проживання або довідкою відповідного органу місцевого самоврядування про підтвердження фактичного місця проживання особи без реєстрації;
- документом, що засвідчує право власності на відповідне житло;
- рішенням суду, що набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання;
- документом, що засвідчує право користування житлом (договір найму/піднайму/оренди тощо), укладений між фізичними особами (за умови його реєстрації або нотаріального посвідчення) чи між юридичною і фізичною особами, зокрема щодо користування кімнатою в гуртожитку.
Таким чином, особи, місце проживання яких зареєстровано на тимчасово окупованій території України у Донецькій та Луганській областях та які не мають довідок про взяття на обік внутрішньо переміщеної особи, при наявності в них якого-небудь документа з перелічених вище, вже можуть сміло звертатися до територіальних підрозділів ДМС саме за місцем свого фактичного проживання.
Матеріал підготував В’ячеслав Стасюк, консультант із судового провадження БФ “Право на захист”