Зробити пожертву
Укр / Eng
26.03.19

20 березня представники громадських організацій, які опікуються питаннями ВПО,  озвучили результати досліджень  проблем, які виникають у громадян під час проходження КПВВ та  презентували своє бачення нового порядку перетину лінії зіткнення. До його розробки долучилися учасники коаліції НУО: «Право на захист», «Донбас СОС», «Восток-СОС», «Група Впливу», «Форум НДО».  Нові правила мають на меті усунути немотивовані перепони для громадян при перетині та переміщенні необхідних товарів з неконтрольованої до контрольованої урядом територій Донбасу.

 Ноель Калхун, заступник представника Агентства ООН у справах біженців в Україні, зауважила: “Право на свободу пересування має стати одним з приіоритетних напрямив у формуванні державної політики щодо ВПО та мешканців окупованих територій.”

Її слова підтвердили і дані, що озвучила Дарина Толкач, координатор з адвокації БФ “Право на Захист”, яка модерувала захід:

“Фактичне існування лінії розмежування створює проблеми у підтриманні зв’язків з українськими громадянами на окупованих територіях, оскільки умови перетину лінії розмежування суперечать принципам гідності людини. Понад рік тому Верховна Рада ухвалила закон «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», за яким правовий статус АТО був змінений на операцію Об’єднаних сил. Закон передбачав створення нового порядку і нових правил перетину лінії розмежування. Повноваження щодо його створення були покладені на Міністерство оборони».  Однак, наголосила Дарина Толкач, нині і досі використовується Тимчасовий порядок (наказ 1 заст. керівника АТЦ СБУ №222) та Постанова КМУ 99.  Ця нормативна база узгоджувалась з антитерористичним законодавством. А нової постанови немає і досі. Немає і фактичного обговорення  з громадськістю та міжнародними організаціями щодо такого нормотворення.

Недоліки порядку переміщення товарів (а саме окремі положення Постанови 99 та Наказу МТОТ 39) були визнані Київським окружним адміністративним судом незаконними та дискримінаційними по відношенню до ВПО та мешканців непідконтрольних Уряду територій. Наразі невідомо, чи оскаржувалось це рішення Кабінетом Міністрів чи МТОТ. У випадку, якщо воно набере законної сили, ми ризикуємо опинитись у ситуації, коли через ЛЗ можна буде переміщувати будь-що у будь-яких обсягах.

Незадовго до виборів Президента України слід пам’ятати і про великий ризик провокацій та проблем з перетином КПВВ через високе навантаження на них.”

Серед поточних проблем, що необхідно вирішувати в терміновому порядку,  представниця БФ “Право на Захист”назвала:

  • пропускний режим, який є невиправданим обмеженням права на свободу пересування та серйозною бюрократичною перепоною для його реалізації громадянами через складнощі з отриманням електронних дозволів
  • віддаленість Координаційних груп від КПВВ
  • відсутність законодавчо закріпленого єдиного державного органу, що відповідав би за фінансування, інфраструктуру та облаштування КПВВ
  • недоліки порядку переміщення через ЛЗ товарів та особистих речей громадян: існування вичерпного переліку товарів, дозволених до переміщення, не встановлений граничний обсяг готівкових коштів, які можна переміщувати через ЛЗ, відсутність чіткого формулювання у 99 та 39 обсягу повноважень та порядку дій співробітників ДФС, а також прав та можливостей громадян, які переміщуються через ЛЗ.

І більшість з них міг би вирішити новий порядок перетину лінії розмежування.

На думку Марії  Красненко, Координаторки з юридичних питань, “Донбас-СОС” Міністерство оборони України мало б залучити його безпосередніх виконавців (ДПС, ДФС, СБУ) та громадського сектору до розробки нового нормативно-правового акту щодо порядку і правил перетину лінії розмежування ще на етапі розробки концепції.  Втім, цього не відбулось і на етапі громадського обговорення проекту порядку. Міжвідомча робоча група для його опрацювання була створена лише формально, і зауваження та пропозиції її учасників не знайшли відображення у остаточному тексті проекту постанови. Відтак, коаліція громадських організацій, що долучились до її роботи, звернулись з відкритим листом до КМУ та МТОТ.

Марія зауважила, що в  умовах війни необхідно вживати всіх заходів для налагодження роботи і перетину лінії зіткнення не тільки з української сторони: відкритими залишаються питання наявності і пунктів пропуску. Так, повністю облаштоване і готове в будь-який момент розпочати роботу КПВВ «Золоте» в Луганській області досі не відкрите через відсутність погодження з боку НКУУТ. 

Марселла Мішо, директор Форуму НГО в Україні у своїй промові акцентувала увагу на свободі пересування як пріоритеті адвокаційної діяльності Форуму НДО в Україні. Присутнім продемонстрували фото лауреата Пулітцерівської премії Ману Брабо «Свобода пересування. Остання європейська лінія фронту», що задокументували життя мільйонів українців на лінії зіткнення в пастці конфлікту.

Втім, не зважаючи на недоліки правового регулювання, слід відмітити високий професіоналізм і розуміння пріоритету духу закону з боку співробітників ДПСУ та ДФС, які працюють безпосередньо на КПВВ.

В межах прес-конференції було оприлюднено відкритого листа щодо свободи пересування від коаліції громадських організацій до Кабінету Міністрів України та Міністерства Оборони

Донор:
European Civil Protection & Humanitarian Aid Operations – ECHO