Зробити пожертву
Укр / Eng
22.01.18

Якщо у Донецькій та Луганській областях через великі черги періодично складно потрапити на прийом до управлінь соцзахисту та стати на облік ВПО, то у Бердянську Запорізької області черг не спостерігається, проте отримати довідку ВПО можна із затримкою у 2 місяці. Саме так місцевим управлінням соціального захисту населення тут організована робота з ВПО: з урахуванням власних побажань та нехтуванням прав і потреб переселенців.

В УСЗН виконавчого комітету Бердянської міської ради діє талона система, яка мала б впорядковувати звернення громадян до спеціалістів закладу та зробити прийом більш комфортним для відвідувачів, у тому числі ВПО. Дійсно, на отримання консультації або подовження адресної допомоги тут можливо взяти талон на прийом у той же день. Проте для отримання довідки ВПО та первинного оформлення адресної допомоги переселенцям доводиться чекати довго – понад місяць або навіть два. Виключення роблять лише для представників вразливих категорій ВПО: осіб з інвалідністю І та ІІ груп, вагітних жінок, осіб з дітьми до 3-х років, учасників бойових дій. Всім іншим переселенцям у Бердянську вдається потрапити на прийом день-у-день для видачі довідки ВПО лише у випадках, коли це необхідно для постановки  на облік у центр зайнятості.

Така ситуація спостерігається ще з останнього кварталу 2017 року. Зокрема, у листопаді видача талонів на прийом в УСЗН проводилася на січень-лютий 2018 року. У зв’язку з цим особи, які звернулися до УСЗН за довідкою про взяття на облік ВПО в листопаді 2017 року, змогли отримати її лише на початку 2018 року, що є прямим порушенням Закону України «Про забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб», Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509.

У 2018 році ситуація, на жаль, не покращилася. Так, 11 січня видавалися талони на 20 березня, а 18 січня – на 18 лютого.

Тож, ВПО скаржаться, що така талонна система не зручна. А найважливішим є те, що зазначена практика позбавляє новоприбулих переселенців законної матеріальної підтримки з боку держави, адже адресна допомога призначається з дати звернення, яка штучно відтерміновується з незрозумілих причин. Годі й казати, якою доцільною є така грошова адресна допомога саме для тих, хто нещодавно перемістився та вже почав нести витрати на оренду житла, оскільки така допомога була передбачена законодавцями для покриття витрат ВПО на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Працівники УСЗН ніяк не коментують цю ситуацію. Департамент соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації у своїй відповіді на звернення БФ «Право на захист» зазначив, що направляв до УСЗН в м. Бердянську лист із нагадуванням норми законодавства України та взяття на контроль виконання фахівцям нормативно-правової бази ще в листопаді. Проте у січні Бердянський виконком у своїй відповіді на безпосереднє звернення БФ «Право на захист» не визнає порушень і не надає ані роз’яснень щодо ситуації зі значними затримками первинного прийому новоприбулих ВПО, ані інформації щодо намірів покращити ситуацію.

БФ «Право на захист» закликає УСЗН виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області припинити теперішню практику порушення прав ВПО та наголошує на необхідності вжити заходів щодо забезпечення своєчасного прийому ВПО, які звертаються до управління за отриманням довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та наступним поданням заяви на первинне оформлення адресної допомоги.