БФ «Право на захист» вже неодноразово зазначав, що прийнята у вересні Постанова КМУ №689 містить низку позитивних для ВПО змін, проте не всі вони реалізуються. Продовжуючи досліджувати цю тему, монітори фонду виявили додаткові складнощі, які не сприяють реалізації соціально-економічних прав ВПО .
За Постановою перевірка фактичного місця проживання ВПО, які отримують соціальні виплати, не проводиться, якщо в Єдиній інформаційній базі даних (ЄІБД) про внутрішньо переміщених осіб є інформація щодо проходження особою фізичної ідентифікації в Ощадбанку (такі дані Ощадбанк має передавати УСЗН щотижнево). Тобто, якщо ВПО пройшла фізичну ідентифікацію в Ощадбанку, то вона звільняється від необхідності бути перевіреною УСЗН. Це нововведення мало б спростити життя і переселенцям, яким не доводилося б хвилюватися через чергові відвідування інспектором УСЗН, і співробітникам управлінь соціального захисту, які б змогли здійснювати менше домашніх візитів з метою перевірки ВПО.
Але на практиці ця норма поки що не діє. За словами співробітників УСЗН, в інформаційній базі ВПО досі немає поля для внесення інформації про дату фізичної ідентифікації переселенця, до того ж відповідних даних про тих, хто з ВПО пройшов ідентифікацію, від Ощадбанку ще не отримували.
Звісно, слід враховувати, що в Ощадбанку ще не розпочався процес фізичної ідентифікації саме ВПО-отримувачів соціальних виплат, отже, ті особи, які отримують лише соціальні виплати, однаково підпадають під вимогу бути перевіреними соцінспекторами. Але ж частина переселенців одночасно є пенсіонерами, які почали проходити ідентифікацію ще у першому півріччі 2017 року. Тому реалізація цієї норми Постанови дозволила б виключити певну частину ВПО зі списків на перевірку соцінспекторами, тобто спростити їхнє життя.
Щодо проведення виплат через Укрпошту з доставкою додому для ВПО з інвалідністю I групи та особам, які потребують постійної сторонньої допомоги, то ситуація дещо покращилася. Така можливість вже почала частково реалізовуватися, тож ті пенсіонери з числа ВПО, які написали відповідні заяви, отримують пенсійні виплати на дому. Але пенсіонери з інвалідністю зараз можуть отримувати у такий спосіб тільки пенсії, навіть, якщо вони також є отримувачами інших соціальної виплат (наприклад, адресної допомоги ВПО), оскільки аналогічна послуга у відношенні до соціальних виплат поки що не визначена.
Так, до УСЗН Костянтинівського району звернулася ВПО з інвалідністю, яка бажала отримувати адресну допомогу з доставкою додому. Проте, за словами співробітників УСЗН, коштів на оплату збору Укрпошти за надання цієї послуги у них не закладено, а їхнє звернення до обласного департаменту соцзахисту результатів поки ще дало.
Отже, хоча Постанова №689 у деяких аспектах декларує дійсно позитивні нововведення, відсутність чітких механізмів їхнього втілення перешкоджає реальним змінам.
Тож БФ «Право на захист» закликає Міністерство соціальної політики України:
1. Внести зміни до програмного забезпечення ЕІБД ВПО для відображення інформації про
проходження фізичної ідентифікації.
2. Налагодити повноцінний та своєчасний обмін відповідною інформацією з Ощадбанком, що передбачено Постановою №689.
3. Вирішити питання взаємодії з Укрпоштою щодо доставки соціальних виплат додому тим ВПО, які мають на це право згідно з Постановою №689 та висловили таке бажання.
БФ «Право на захист» вважає, що активне впровадження механізмів реалізації змін, передбачених Постановою №689, безпосередньо впливає на рівень соціальної захищеності ВПО, у тому числі пенсіонерів та осіб з інвалідністю, та рівень їхнього життя.