Минулого року навесні пенсіонери-переселенці потерпали від масового призупинення пенсій за “списками”, а правозахисники в один голос вимагали впорядкувати законодавство, що регулює виплати ВПО. Відповіддю Уряду стало прийняття Постанови №365, якою, зокрема, було затверджено Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам та Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їхнього фактичного проживання/перебування.
Реалізуючи на практиці норми цієї постанови, представники державних органів перевіряють переселенців за місцем реєстрації та, у разі їхньої відсутності, направляють матеріали перевірки зі своїм поданням до створених органами виконавчої влади комісій по призначенню (відновленню) соціальних виплат. У свою чергу, комісії колегіальними рішеннями призупиняють або взагалі скасовують виплати адресної допомоги та пенсії переселенцям, які відсутні за вказаними у їхніх довідках адресами.
Призупинення адресної допомоги у цьому контексті не викликає питань: якщо особа не перебуває за місцем своєї реєстрації як переселенець, то держава не виплачує їй адресну допомогу. Але до пенсійних виплат цей підхід у жодному разі не може бути застосований. У Законі України “Про пенсійне забезпечення” наведено вичерпний перелік підстав, за якими може бути припинено виплату пенсії, і такої підстави, як рішення комісії по призначенню (відновленню) соціальних виплат, у цьому переліку немає.
Крім того, в одному із своїх рішень, до речі саме у справі про протиправне припинення пенсійних виплат ПФУ громадянину України, Європейський суд з прав людини зазначив, що пенсія – це власність, зароблена працею особи. Як у правовій державі можливе позбавлення людини власності за рішенням комісії?
“За законом, пенсіонер, який багато років пропрацював на благо своєї країни та сплатив внески до фонду пенсійного забезпечення, не може бути позбавлений права на пенсію лише на тій підставі, що під час перевірки він був відсутній за місцем реєстрації”, – підкреслює Вадим Стремоухов, адвокат Запорізького офісу БФ “Право на захист”.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначає відповідний Закон України, і будь-яка модифікація цих механізмів має здійснюватися виключно шляхом внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, наголошують правозахисники.
Прийнявши Постанову №365, Кабінет міністрів України змінив принципи пенсійного забезпечення, дискримінуючи пенсіонерів-ВПО за ознакою місця проживання. Колізії у законодавстві призвели до того, що органи, які не уповноважені законом призначати та виплачувати пенсії (наприклад, УСЗН, комісії по призначенню/відновленню виплат) приймають рішення, обов’язкові для виконання органами Пенсійного Фонду України.
Відповідно до положень Конституції України, підзаконні нормативно-правові акти мають прийматися на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Тобто Постанова КМУ №365, яка є підзаконним правовим актом, є чинною лише в частині, що не суперечить акту вищої юридичної сили – закону.
“На практиці, якщо внутрішньо переміщеній особі припинили виплати пенсії через те, що під час перевірки вона була відсутня за місцем реєстрації, відстоювати своє право на пенсію необхідно через суд, – роз’яснює Вадим Стремоухов. – Ми вже маємо позитивні судові рішення у аналогічних справах. Зокрема, у січні цього на Дніпропетровщині суд задовольнив 2 таких позови, тим самим визнавши незаконним призупинення виплати пенсії на підставі Постанови Кабміну №365”.
Готуючись до суду, переселенцю слід зібрати пакет документів: паспорт, пенсійне посвідчення, довідку про взяття на облік ВПО, а також документи із управління Пенсійного фонду України та управління соцзахисту; для отримання останніх треба написати заяву (у довільній формі) до УПФУ із вимогою пояснити причини припинення пенсійних виплат і заяву до УСЗН – із вимогою надати витяг із рішення комісії по призначенню (відновленню) соціальних виплат. У разі необхідності юристи БФ “Право на захист” безкоштовно допоможуть скласти відповідні заяви та адміністративний позов.
“Такі справи є надзвичайно важливими, адже кожен задоволений позов – підтвердження того, що постановою № 365 Кабінет Міністрів України значно обмежив гарантовані законом права пенсіонерів, – зазначила Юлія Трало, координатор з питань надання правової допомоги БФ “Право на захист”. – Ми вважаємо, що отримання заслуженої пенсії переселенцями-громадянами України не має залежати від комісій, довідок ВПО, чи ще якихось чинників, не передбачених відповідними Законами України”.