Як об’єднані територіальні громади можуть отримати грошову допомогу (субвенцію) від держави для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб? Це важливе питання стало темою заходу, який організував БФ «Право на захист» за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» 18 листопада у форматі онлайн-консультації.
Учасниками заходу були представники 50 об’єднаних територіальних громад Дніпропетровської та Запорізької областей. “Громади неодноразово зверталися до спеціалістів нашого Фонду за отриманням інформації щодо існуючих фінансових можливостей, які допоможуть забезпечити ВПО житлом. І такі можливості існують насамперед за рахунок отримання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Саме тому ми й вирішили організувати даний консультаційний захід для ОТГ”, – зазначила Мирослава Сущенко, керівниця офісів БФ «Право на захист» у Дніпрі та Запоріжжі.
Про що говорили під час заходу?
На заході було розглянуто порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що дозволить громадам створити фонд тимчасового житла для проживання ВПО. Про це учасникам заходу розповів Максим Алексєєнко-Лемовський, головний спеціаліст відділу з питань формування та реалізації житлової політики Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України.
Про те, як розробляти та затверджувати Місцеву цільову програму забезпечення житлом ВПО, учасникам заходу розповіла Мирослава Сущенко, керівниця офісів БФ «Право на захист» у Дніпрі та Запоріжжі. Наша колега також поділилась із представниками ОТГ інформацією про порядок створення фонду тимчасового житла, надання такого житла в користування ВПО, придбання квартир на вторинному ринку та забезпечення переселенців житлом на умовах фінансового лізингу.
Підсумовуючи свій виступ, Мирослава Сущенко наголосила на тому, що практика отримання державної субвенції існує, і вона чимала.
“Кожна громада має можливість отримати грошову допомогу від держави на придбання житла для ВПО. Тут головне – це правильно визначити пріоритети, розрахувати власні сили та написати проєкти пропорційно до можливостей громади, аби отримати відповідну субвенцію. Так, наприклад, у поточному році за рахунок коштів субвенції було придбано 10 квартир у Краматорську, 8 – у Покровську, та 1 будинок у місті Приморськ Запорізької області. Нехай це лише один будинок, але все одно це крок до розв’язання житлового питання бодай однієї соціально-незахищеної родини переселенців. Я закликаю громади брати участь у конкурсі на отримання державної субвенції для соціально-економічного розвитку територій” – зазначила пані Мирослава.
Під час заходу було також розглянуто й існуючі можливості міжнародної технічної допомоги для соціально-економічного розвитку громад у Дніпропетровській та Запорізькій областях.
Так, Вартан Мурадян, радник із польових питань офісу УВКБ ООН у Слов’янську, розповів про діяльність УВКБ ООН. Своєю чергою Маркіян Желяк, спеціаліст із залучення громадськості Надзвичайної кредитної програми для відновлення України Програми розвитку ООН, детально розповів про досягнення та результати впроваджених проєктів у Дніпропетровській та Запорізькій областях, а також про майбутні потенційні проєкти НКПВУ ПРОООН. Крім того, із проєктами та активностями Українського фонду соціальних інвестицій учасників ознайомила Ганна Аладжальян, головна консультантка з розвитку громад Східного регіонального представництва Українського фонду соціальних інвестицій.
Корисні матеріали, які було презентовано на заході:
Довідник: житлові програми для внутрішньо переміщених осіб, огляд на березень 2020 року. Даний довідник дає широкий огляд існуючих державних та місцевих житлових програм у житловій сфері. Він буде корисний органам місцевого самоврядування, адже дозволить проаналізувати існуючі практики в контексті житлової політики в усіх областях України.
Збірка модельних документів для органів місцевої влади «Програма забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб» – це пакет зразкових документів, який включає різноманітні варіанти та зразки правового врегулювання забезпечення житлових прав ВПО. Збірка була розроблена для того, аби полегшити процес розробки відповідної документальної бази у громадах, які мають намір реалізовувати житлові програми та сприяти розв’язанню житлових проблем переселенців.