6 березня 2020 року в соціальній мережі Facebook на сторінці Операція об’єднаних сил (ООС) з’явилося повідомлення, що відповідно до Наказу Командувача ООС, з 7:00 7 березня 2020 року вводяться тимчасові обмеження для перетину лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями (ТОТ) в Донецькій та Луганській областях. Згодом подібні повідомлення були оприлюднені також на офіційних сторінках Державної прикордонної служби України (ДПСУ) та Кабінету Міністрів України. Суть обмежень така: «усі особи, які перетинатимуть лінію розмежування через КПВВ будуть проходити процедуру огляду та температурного сканування. У разі виявлення ознак коронавірусної інфекції у громадян України, які мають реєстрацію на підконтрольній уряду України території, такі особи будуть доставляти до визначеного спеціалізованого лікувального закладу. У разі виявлення ознак захворювання у осіб, які слідують з тимчасово окупованих територій та не мають реєстрації на підконтрольній уряду України території, таким особам не буде наданий дозвіл на прохід (проїзд) через КПВВ».
Згідно з публікацією, причиною заборони стало можливе поширення на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей випадків захворювання на гострі респіраторні захворювання, збудником яких, ймовірно, є коронавірус. Водночас констатується факт, що на ТОТ наявна гостра нестача кваліфікованого медичного персоналу та спеціалізованого обладнання і медикаментів.
Того ж вечора, 6 березня 2020 року, група правозахисних організацій поширила Відкрите звернення з вимогою скасувати дискримінаційний наказ про обмеження пересування через КПВВ. Наразі це звернення підтримали 20 неурядових організацій. Причина занепокоєння громадськості полягає у в такому:
- Органи державної влади України свідомо відмовляють у медичній допомозі громадянам України, що не мають реєстрації місця проживання на підконтрольній уряду України території.
В зоні ризику:
По-перше, діти до 14 років, які постійно проживають на окупованих територіях і ще не можуть отримати паспорт громадянина України, а отже і не мають індивідуальної реєстрації місця проживання, а також інші діти, які досягли віку, проте, ще не отримали паспорт громадянина України або перебувають в процесі його отримання.
По-друге, студенти з-поміж ВПО, які не проживають у гуртожитку навчального закладу та не мають зареєстрованого місця проживання на підконтрольній уряду території України, які подорожували до окупованих територій для відвідин своїх родин.
По-третє, інші особи, які не отримували довідку ВПО, оскільки не мали потреби в отриманні пільг ВПО. Ці люди постійно проживають на підконтрольній уряду України території, проте все ще зберігають реєстрацію місця проживання на непідконтрольній частині Донецької чи Луганської областей для полегшення перетину КПВВ з мотивів відвідування своїх родичів чи майна, які залишилися на непідконтрольній території. Зазвичай це економічно активна частина населення, яка пов’язує зміну реєстрації із придбанням нового житла на підконтрольній території і перебуває на шляху до втілення цієї мрії.
2. Заборона щодо перетину КПВВ застосовуватиметься щодо усіх осіб «в разі виявлення ознак, схожих на симптоми ураження коронавірусною інфекцією». Так зазначено в Повідомленні ООС.
МОЗ України зазначає, що сьогодні припускають, що 80% інфекцій COVID-19 є легкими або безсимптомними, 15% є тяжкими інфекціями, які вимагають кисневої терапії, і 5% є критичними випадками, які вимагають штучної вентиляції легень.
Щодо ознак, схожих на симптоми ураження коронавірусною інфекцією, варто зазначити: згідно із Стандартом медичної допомоги при коронавірусній інфекції, що затверджений МОЗ України «легкими симптомами вважаються невисока гарячка до 38 С, кашель, нездужання, ринорея, біль у горлі без будь-яких серйозних симптомів (таких як задишка або утруднене дихання, посилення дихання, наявність мокротиння або кровохаркання), шлунково-кишкові симптоми (такі як нудота, блювання та/або діарея) і без змін психічного стану (тобто без сплутаності свідомості, млявості)».
В результаті моніторингу КПВВ на сході України протягом останнього тижня були виявлені різні алгоритми дій ДПСУ, пов’язані з ідентифікацією ознак хвороби:
КПВВ «Станиця Луганська» – мінімальна температура, з якою пов’язують обмеження в перетині КПВВ або передачу подорожуючих медикам швидкої медичної допомоги, є 38.0 С, інші ознаки ГРВІ при меншій ніж 38,0 температурі – не впливають на обмеження у русі через КПВВ.
КПВВ «Майорське» – мінімальна температура, з якою пов’язують обмеження в перетині КПВВ або передачу подорожуючих медикам швидкої медичної допомоги, є 38.0 С, на інші ознаки фіксують ДПСУ, але не впливають на обмеження у русі через КПВВ.
КПВВ «Мар’їнка» – мінімальна температура, з якою пов’язують обмеження в перетині КПВВ або передачу подорожуючих медикам швидкої медичної допомоги, є 38.0 С, інші ознаки ГРВІ беруть до уваги і можуть бути самостійною підставою для обмежень у перетині КПВВ
КПВВ «Новотроїцьке» – мінімальна температура, з якою пов’язують обмеження в перетині КПВВ або передачу подорожуючих медикам швидкої медичної допомоги, є 37,5 С, вплив інших ознак ГРВІ на прийняття рішення про перетини КПВВ допоки невідомий.
КПВВ «Гнутове» – мінімальна температура, з якою пов’язують обмеження в перетині КПВВ або передачу подорожуючих медикам швидкої медичної допомоги, є 37,5 С, інші ознаки ГРВІ при меншій ніж 37,5 С температурі – не впливають на обмеження у русі через КПВВ.
Отже, вжиття чинних запобіжних заходів контролю на КПВВ не поліпшують епідеміологічну ситуацію в Україні, а лише створюють загрозу життю людей, оскільки, за даними органів державної влади України, російсько-окупаційні адміністрації не спроможні взяти ситуацію під контроль через гостру нестачу кваліфікованого медичного персоналу та спеціалізованого обладнання і медикаментів.
Ми продовжуємо моніторити дотримання прав людей на КПВВ на сході України та будемо інформувати вас щодо подальшого перебігу подій.
Маєте питання? Звертайтеся на безкоштовну гарячу лінію БФ «Право на захист».