Зробити пожертву
Укр / Eng
25.03.22

Свобода пересування:

1. 24 лютого Указом Президента № 64/2022 в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб. У подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжено до 25 квітня ( Указ Президента № 133/2022 )

2. 15 березня Законом України № 2122-IX Верховною Радою України внесені зміни до законів України «Про військовий обов’язок і військову службу» та «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». 

Відповідно до таких змін розширено список осіб, які отримують відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, зокрема:

  • зайняті постійним доглядом за особами, що його потребують, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;
  • які виїхали до інших держав на постійне місце проживання, що відповідно документально підтверджено;
  • здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти – стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за кордоном за денною або дуальною формами здобуття освіти (студенти, слухачі).

Список громадян України віком 18-60 років до яких не застосовується обмеження виїзду за кордон.

Крім цього, виключено пункт про відстрочку від призову на строкову військову службу особам, родичі яких загинули або пропали під час проведення антитерористичної операції.

3. Постановою № 264 від 12 березня Кабінет Міністрів України вніс зміни до Правил перетину державного кордону громадянами України, відповідно до яких на час надзвичайного або воєнного стану спрощено перетин державного кордону дітьми, особами з інвалідністю та особами, що їх супроводжують.

Пам’ятка щодо перетину кордону дітьми, особами з інвалідністю та особами, що їх супроводжують, в умовах надзвичайного та воєнного стану

4. 3 березня Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану», відповідно до якої спрощено порядок перетину державного кордону для водіїв 18-60 років, які перевозять гуманітарний вантаж.

Доступ до медичних послуг:

1. Кабінетом Міністрів України 12 березня прийнято постанову № 260 «Про внесення зміни до порядку реімбурсації лікарських засобів», згідно з  якою на період воєнного стану інсулін для пацієнтів відпускатимуть безкоштовно, доплата з пацієнтів не стягується, положення щодо часткового відшкодування вартості препаратів інсуліну, розрахунку суми доплати за препарати інсуліну, що сплачуються пацієнтами аптечному закладу, не застосовуються.

2. Міністерством охорони здоров’я України 28 лютого прийнято наказ № 388 «Щодо забезпечення функціонування у галузі охорони здоров’я», у якому передбачено, що  в період дії воєнного стану на території України у разі відсутності технічної можливості виписування електронних направлень, електронні направлення можуть виписуватися в паперовій формі. Під час застосування спеціального порядку виписування направлень, передбаченого цим наказом, вимоги Порядку щодо електронних направлень – не застосовуються.

3. Міністерством охорони здоров’я України прийнято наказ від 04 березня № 413 «Деякі питання обігу та відпуску лікарських засобів в період воєнного стану», відповідно до якого дозволили отримувати інсулін як за електронним, так і за паперовим рецептом.

4. Міністерством охорони здоров’я України прийнято наказ від 17 березня № 496 «Деякі питання надання первинної медичної допомоги в умовах воєнного стану», згідно з яким  надавачі первинної медичної допомоги повинні забезпечити ведення обліку переміщених осіб, які звертаються для отримання такої допомоги, за затвердженою формою.

5. 20 березня прийнято зміни до наказу Міністерства охорони здоров’я України № 374, відповідно до якого дозволено проведення планових госпіталізацій пацієнтів за певних умов:

  • завантаження менше 70 % ліжкового фонду терапевтичного профілю;
  • завантаження менше 50 % ліжкового фонду хірургічного профілю;
  • за рішенням структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської воєнних адміністрацій, та з урахуванням тактичної ситуації. 

6. Співробітниками БФ «Право на захист» розроблено пам’ятки щодо перетину державного кордону для громадян України в умовах воєнного стану 

7. БФ “Право на захист” розробив для громадян України, які вимушені були покинути її територію у зв’язку з воєнними діями, порівняльну таблицю режимів і статусів для громадян України в країнах Європейського Союзу.

8. Співробітники БФ «Право на захист» постійно відвідують МКПП «Краківець», що знаходиться біля українсько-польського кордону, де проводять консультування людей щодо правил виїзду дітей, підготовки документів для виїзду, перетину кордону чоловіками, які підлягають мобілізації тощо.

Крім цього, співробітники БФ «Право на захист» повідомили про покращення стану надання медичної допомоги в порівнянні з першими днями запровадження воєнного стану в Україні. Насамперед, українські медики не встигали доїжджати до пункту пропуску. У такому випадку інколи допомогу надавали медики з польської сторони. Також на пункті пропуску трапилися два випадки, коли жінки народжували не в пристосованому для цього медичному закладі, а в палатці медпункту і в цьому їм допомагала лише медсестра, а не кваліфікований лікар.

9. Під час візитів на МКПП «Смільниця», «Угринів», «Шегині», «Рава-Руська», які знаходяться на українсько-польському кордоні, співробітниками БФ «Право на захист» виявлено проблеми, які притаманні для всіх вказаних пунктів пропуску, а саме:

  • нестача медичних препаратів (особливо препарати для зниження тиску, заспокійливі, інсулін);
  • проблеми з виїздами швидкої допомоги до пунктів пропуску. У таких випадках допомогу надають польські медики, які на власних каретах швидкої допомоги доправляють людину до медичного закладу на території Польщі;
  • відсутність дефібриляторів.

10. Співробітники БФ «Право на захист» під час своєї діяльності в Чернівецькій області на МКПП «Мамалига», «Кельменці», «Росошани», які межують з пунктами пропуску Республіки Молдова та МКПП «Порубне» – з Румунією, виявили, що у всіх пунктах пропуску відсутні базові потреби громадян для комфортного перетину кордону, зокрема: 

  • інформаційні стенди та інформаційні матеріали щодо правил перетину державного кордону, які є видимими та доступними в зонах очікування;
  • безкоштовний інтернет;
  • банківські послуги;
  • централізованого водопостачання;
  • туалети (біотуалети);
  • пункти обігріву та відпочинку, намети.

Крім цього, щодо надання медичної допомоги на вищевказаних пунктах пропуску:

  • відсутні вказівники до пунктів надання першої медичної допомоги (далі – пункти);
  • пункти не обладнанні дефібриляторами та глюкометрами;
  • недостатня забезпеченість пунктів медикаментами.