Зробити пожертву
Укр / Eng
06.06.18

Нещодавно постановою КМУ № 335 від 25 квітня 2018 р. були затверджені зміни до постанови КМУ від 8 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Згідно з новими нормами пенсії, що не були отримані, будуть виплачуватися відповідно до порядку, який невідомо коли визначить КМУ.  Наразі строків розробки порядку не визначено. Цитуємо: «Суми соціальних виплат, які не виплачені за минулий період, обліковуються в органі, що здійснює соціальні виплати, та виплачуються на умовах окремого порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України».

16 травня 2018 року під час проведення БФ «Право на захист» круглого столу, який стосувався питання поновлення пенсій ВПО, було з’ясовано, що проект даної постанови не надходив до Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України. До того ж представник Управління організації соціального захисту постраждалих унаслідок надзвичайних ситуацій Міністерства соціальної політики України повідомив, що дану постанову розробляло не їхнє управління й проект вони також не бачили. Такі заяви обох міністерств викликали занепокоєння, оскільки постанова стосується виключно внутрішньо переміщених осіб, отже, мала обов’язково погоджуватись із профільним міністерством. Тож викликає подив незнання профільного управління про те, які саме постанови готує міністерство, частиною якого вони є.

Бажаючи з’ясувати, хто ж усе ж таки є ініціатором даної постанови та з ким вона погоджувалась, експерти БФ «Право на захист» надіслали запит на публічну інформацію до Кабінету Міністрів України з проханням надати додатки, які в обов’язковому порядку надсилаються до КМУ разом з проектом постанови.

Лише отримавши ці документи, ми змогли оцінити весь об’єм порушень і невідповідностей із якими було прийнято дану постанову.

Перше, з чого почнемо, це Пояснювальна записка до проекту зазначеної постанови.

Нагадаємо що нормами постанов КМУ № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», №365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» пенсія прирівняна до соціальних виплат. Але найчастіше заборгованість виникає саме щодо виплати пенсій, а порядок виплати пенсії чітко регулюється статтею 46 Закону України № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон).

На жаль, про даний Закон Мінсоцполітики забуває згадати й далі в пункті 3 «Правові аспекти»,  де зазначає, що у сфері правового регулювання зазначеного питання діють Закон України від 20 жовтня 2014 року «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» та постанова КМУ від 8 червня 2016 року № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам».

Разом з тим, не врахування норм Закону, який регулює пенсії, вже давно входить у звичку  Мінсоцполітики та ПФУ, про що останнім Верховний Суд нещодавно вказав у своєму рішенні по зразковій справі.

Не менше нас здивувало Міністерство юстиції України. У своєму висновку за результатами правової експертизи воно зазначило, що даний проект відповідає актам законодавства, що мають вищу юридичну силу. Але чомусь у пункті відповідності проекту вимогам нормопроектувальної техніки зазначено:

Однак цей пункт не завадив Мінюсту зробити узагальнений висновок, що проект постанови погоджено із зауваженнями щодо невідповідності проекту акту вимогам нормопроектувальної техніки. І саме цей факт є дуже дивним, оскільки верховенство права ніхто не скасовував і підзаконні нормативні акти не можуть змінювати чи підміняти ті норми, які вже встановлені Законом України.

Також велике здивування викликають дати під цими документами. Так, висновок Мінюсту датований 25 квітня 2018 року, а всі супровідні документи від Мінсоцполітики датовані 05 травня 2018 року.  Нагадаємо, що дана постанова була прийнята на засіданні КМУ 25 квітня 2018 року. Така неузгодженість у датах може означати, що проект постанови був поданий із порушенням параграфу 50 Регламенту КМУ, а саме:  до проекту акта Кабінету Міністрів обов’язково додаються пояснювальна записка,  довідка про погодження проекту акта, протокол узгодження позицій, висновок Мін’юсту, порівняльна таблиця та інше .

Із усього цього вбачається, що Мінсоцполітики дозволяє собі нехтувати положеннями регламенту, ігноруючи профільні міністерства.

Вам цікаво, навіщо їм це? Відповідь – щоби зекономити бюджет у частині виплати пенсії, оскільки ні для кого не секрет, що там є значний дефіцит коштів. Тож як це легше зробити? Звичайно, за рахунок пенсіонерів ВПО! Оскільки саме їх значно простіше назвати пенсіонерами-туристами, сепаратистами і т.ін.

Для цього треба просто забути про верховенство права і створювати все більше й більше перепон на їхньому шляху, нехтувати думками інших міністерств, щоб одноосібно приймати такі потрібні рішення.

З цим ми і вітаємо Міністерство соціальної політики України, хоча краще називати просто Міністерство політики України, бо соціального там дуже мало.[boc_img_gallery image_ids=”6275,6276,6277″]