13 вересня Кабмін прийняв постанову №689, що стосується спрощення порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат ВПО і збільшення розміру щомісячної адресної допомоги ВПО, дозволяє отримувати пенсії та соціальні виплати через банкомати будь-яких банківських установ, а не лише через державний Ощадбанк.
БФ «Право на захист» вже наголошував, що постанова №689 не містить деяких механізмів, що дадуть змогу повноцінно функціонувати тим змінам, які передбачені цією постановою.
Водночас ми підкреслювали, що зазначена постанова містить ряд позитивних змін, що стосуються ВПО, які отримують щомісячну адресну допомогу. Адже розмір цієї допомоги для деяких категорій переселенців збільшено і прив’язано до прожиткового мінімуму. Так, розмір адресної допомоги на сім’ї, до складу яких входять дорослі інваліди або діти з інвалідністю, збільшилася з 2 400 до 3 400 грн.
Проте, як фіксують під час регулярного моніторингу співробітники БФ «Право на захист», на практиці ця норма поки що не реалізується. Причина – відсутність необхідних змін до програмного забезпечення єдиної інформаційної бази даних про ВПО. Лише після їхнього внесення УСЗН зможе провести перерахунок виплат адресної допомоги таким сім’ям.
Іншим нововведенням, втілення якого й досі не налагоджено, є проведення соціальних виплат ВПО з інвалідністю I групи та особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовими заявами ПАТ «Укрпошта» з доставкою додому за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб.
Наразі ще немає інформації про укладання договору між Укрпоштою та Міністерством соціальної політики України задля реалізації вищезазначеної можливості.
Отже, з одного боку, постанова №689 у деяких моментах дійсно спрощує життя переселенцям, а з іншого боку – відсутність механізмів функціонування змін, що містяться у ній, нівелює всі зусилля.
Тож БФ «Право на захист» закликає Міністерство соціальної політики України:
1. У найближчий час оприлюднити механізм проходження фізичної ідентифікації отримувачами інших соціальних виплат.
2. Внести зміни до програмного забезпечення ЕБД ВПО, що дозволяють провести перерахунок розміру адресної допомоги сім’ям, які мають на це право відповідно до змін, передбачених постановою №689.
3. На законодавчому рівні закріпити механізм повідомлення про необхідність, отримання та проходження перевірки особами з обмеженою мобільністю, а саме ВПО з інвалідністю I групи та особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги.
БФ «Право на захист» вважає, що активне впровадження механізмів реалізації змін напряму впливає на доступ ВПО, у тому числі пенсіонерів та осіб з інвалідністю, до соціальних послуг та рівень їхнього життя.