26 червня Міністерство внутрішніх справ разом з Центром інформації про права людини провели круглий стіл, присвячений необхідності реформування системи реєстрації місця проживання в Україні.
У заході взяли участь представники Державної міграційної служби України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, Міністерства соціальної політики, Міністерства юстиції, Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Центральної виборчої комісії, Державної служби статистики, Пенсійного фонду, Служби безпеки України, Ради Європи, БФ «Право на захист», Української Гельсінської спілки з прав людини, Міжнародної організації з міграції, Управління Верховного комісара ООН у справах біженців, Данської Ради у справах біженців, Центру інформації про права людини, інших міжнародних та громадських організацій.
Центральні органи виконавчої влади, міжнародні організації та неурядові національні організації висловили свої пропозиції та бачення щодо реєстрації місця проживання.
Ще однією метою заходу стало подальше утворення міжвідомчої робочої групи при МВС, до якої увійдуть експерти від всіх зацікавлених сторін.
Під час круглого столу багато сторін висловилися щодо проблем сучасної системи реєстрації, але діалог вже можна вважати відкритим.
Ксенія Карагяур, правовий аналітик БФ «Право на захист», озвучила рекомендації, які стосуються змін до чинного законодавства з метою полегшення стану дотримання прав біженців, осіб, які потребують додаткового захисту та ВПО.
Рекомендації БФ «Право на захист» щодо вдосконалення інституту реєстрації місця проживання
- Доповнити ст. 203 КУпАП пунктом стосовно виключення відповідальності біженців та осіб які потребують додаткового захисту в Україні за порушення правил реєстрації, таким чином буде внесено ясність та прозорість в правову кваліфікацію суб’єктів.
Підґрунтя:
ч.1 ст. 14 ЗУ «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту» : Особи, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, користуються тими самими правами і свободами, а також мають такі самі обов’язки, як і громадяни України, крім випадків, установлених Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Враховуючи, що облік ВПО за своєю природою має багато спільного з інститутом реєстрації місця проживання:
- Облік ВПО має бути незалежним від Мінсоцполітики, тобто здійснюватись, наприклад, органами реєстрації місця проживання за місцем проживання ВПО;
- Строк повідомлення про місце проживання ВПО має бути більшим ніж 10 днів, як це визначено Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», за аналогією з тим, що визначений для цілей реєстрації місця проживання Правилами реєстрації місця проживання (постанова Уряду №207);
- Має бути виключена загроза адміністративної відповідальності ВПО, які за незалежних від них причин не можуть зареєструвати своє місце проживання на непідконтрольних територіях, АБО забезпечено процедуру реєстрації місця проживання на непідконтрольних територіях;
- Повноваження розпорядника Єдиної інформаційної бази даних про ВПО мають бути передані Міністерству з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб;
- Належне функціонування Єдиної інформаційної бази даних про ВПО має бути забезпечено, в тому числі з передбаченням фінансування з Державного бюджету.
Висловлюємо подяку МВС та ЦІПЛ за початок складного та важливого процесу і сподіваємося, що наведені пропозиції будуть враховані у процесі роботи групи.
Фото: офіційний сайт МВС України. Автор: andrei_novitsky